Publisert av: Renathe Arevoll | august 21, 2010

Barnevern i vinden

Mediene har barnevern på dagsorden om dagen, det er veldig bra at søkelyset blir rettet den veien.
Men som tidligere barnevernsbarn selv, så blir man mange ganger lei diskusjonene om tvang vs ikke tvang osv.. Man blir vel ikke et bedre menneske av å bli sperret ute fra omverden?

Det eneste man som barn og ungdom ønsker er vel at det finnes noen som virkelig bryr seg om deg.  Alle har vi vel «den ene» personen i livet sitt som man kan snakke med om alt og vet at stiller opp samme hva du gjør. Akkuratt som Alfred i emil i lønneberget. Han var den eneste som virkelig forsto emil, som alltid stilte opp for han, hadde de gode samtalene, gikk i mellom om emil trengte det, lot han få se verden, samtidig som han beskyttet. Vi trenger vel alle barnevernsbarn eller ei en som Alfred,
uansett om man gjør dumme ting, tester grenser, prøver ut rus eller alkohol, eller tar din første sigarett.

Barnevernsbarn er som alle andre barn, unike.

Når det diskuteres frem og tilbake om tvang eller ikke, så tenker jeg at man bør vel tenke litt som om det skulle vært ditt eget barn?
Hadde mitt barn ruset seg, så hadde jeg ikke sperret han inne og kastet nøkkelen.  Jeg hadde kanskje  fotfulgt han, prøvd å prate med han, fått hjelp fra rusomsorgen, funnet ut hva det var han rømte fra og hva er det han virkelig ville rømme til…
Det kan da umulig hjelpe å legge ungdom i tvangstrøyer eller låse de inne? man kan vel tenke seg selv at jo mer du blir tatt med tvang og sperret inne, desto mer ønsker man å rømme? Men man må helt klart beskyttes for seg selv om det er nødvendig, men det er forskjell på omsorg og krenkelse!

Barnevernet kan ikke jobbe etter bare en fasit, barnevernet må jobbe etter hver enkelt ungdom og dets behov 🙂
I dag må ofte ungdommen tilpasse seg tiltaket og ikke omvendt.

Responses

  1. Jeg er veldig enig i mye av det du skriver, men jeg reagerer på det siste om at ungdommen må tilpasse seg tiltaket, og at det skal være negativt…

    Jeg måtte tilpasse meg mine foreldres hjem. De hadde et sett regler jeg måtte følge, og det at jeg ble «tvunget» til dette ga meg en viktig lærdom for å lykkes i livet.

    Hvorfor skal det være annerledes for barnevernsbarn?

    Hadde jeg brukt dop, da hadde foreldrene mine «stengt meg inne»…og fotfulgt meg gjennom tilværelsen, fordi de bryr seg.

    Hadde jeg utagert, da hadde foreldrene mine reagert…

    Hadde jeg brutt deres tillitt, da hadde deres tillitt til meg også forsvunnet…

    Saken er, jeg måtte tilpasse meg det å leve etter regler, slik man må i samfunnet…

    • Fint at du tar opp dette, for jeg er helt enig med deg 🙂 Sånn hadde jeg det også hjemme, men det er mer gjennomførbart i fosterhjem enn på institusjon.
      Og bo på en institusjon, blir ofte en «kunstig» oppvekst.
      Det jeg mente med at ungdommen må tilpasse seg tiltaket, er hovedsakelig ment for ungdommer som bor på institusjon.
      Man skal huske på at på institusjoner så bor det gjerne 8-10 forskjellige ungdommer og de kan ikke behandles likt. Man må tilpasse tiltak til hver enkelt ungdom, slik er det ofte ikke i dag.

      Ja, man må tilpasse seg det å leve etter regler – helt riktig. Det skal ikke være forskjell på barnevernsbarn og «vanlige» barn ..
      Men man skal huske på at barn og unge i barnevernet ofte har vært kasteballer i systemet i mange år, det er slående og skremmende. Spesielt sett i lys av at barn bør vokse opp i trygge omgivelser med få, nære og varige relasjoner til voksenpersoner. Derfor trenger ofte barnevernsbarn tålmodige voksne og tiltak tilpasset seg blandt annet .. Må også huske på at hvis man har søsken, blir man sjeldent behandlet likt i oppveksten hjemme. Hvert menneske er forskjellige…


Legg igjen en kommentar

Kategorier

