Publisert av: Renathe Arevoll | mars 8, 2010

Karma?

Jeg tror ikke på karma. Jeg har sett for mange gode mennesker oppleve ting de ikke fortjener, og altfor mange dårlige mennesker får mer enn de fortjener. Noen mener at du er den eneste som kan fikse opp i livet ditt, og jeg er for så vidt enig, men jeg ser på ting på en litt annen måte.

Man kan selv styre sitt eget liv, holdninger og moral er selvsagt en faktor man skal telle med, og ikke minst valg man tar på veien. Jeg er av den oppfattning av at man alltid har et valg, om det så er å velge mellom pest eller kolera, man har bestandig et valg. Folk er veldig flinke til å skylde på andre, noen i større grad enn andre, Noe av det verste jeg vet er imidlertid folk som skylder på en dårlig barndom som grunnen til valg de har tatt senere i livet, pga det kan de derfor ikke holdes til ansvar for noen ting, og alle skal synes synd på dem. Det blir helt feil!

Det er da nok av folk som har hatt en dårlig barndom, med misbruk, vold og andre ting, men de fleste klarer seg faktisk bra! Å bruke det som en unnskyldning blir da bare å dekke over en svak personlighet… Ja dette er litt satt på spissen, jeg forstår selvsagt at ting i barndommen kan påvirke fremtiden, men jeg synes samtidig at man får ta ansvar for egne handlinger…

Noen ganger så kan det hende man ikke forstår hvilket valg man har tatt før man har tatt det, og folk kan også påvirke en til å ta feil valg. Dette kan selvsagt være formildende omstendigheter, men å skyve alle skylden over på andre blir veldig feil i min verden. Det gjør jo ikke saken noe bedre, for i stedet for å innse hvordan det er og heller fikse opp i det, så er det mange som ender opp med å bare sutre over hvordan alle andre ødelegger for dem.  Når det er sagt, så er det mange som får livet sitt ødelagt over av andres handlinger. Noen ganger kan man ikke velge hvilken vei livet skal ta, men man kan imidlertid prøve å fikse opp videre fremover.

Dette tror jeg det er viktig at fosterforeldre formidler til barna sine når de kommer i ungdommen. Det er viktig at man ser fremover, og prøver å gjøre fremtiden så lys som mulig. Ikke å dvele på fortiden. Men man må få riktig hjelp og støtte på veien til voksen livet..

Responses

  1. Jøss, du er jo helt virkelighetsfjern du. Kan du ikke noe om tilknytningsteori, barne eller voksenpsykiatri?


Legg igjen en kommentar

Kategorier

